شورای اسلامی شهر طرقبه
دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳
شعار سال 1402
بررسی روند اخذ تعرفه های بیمه تأمین اجتماعی در دستور کار شورای شهر

بررسی روند اخذ تعرفه های بیمه تأمین اجتماعی در دستور کار شورای شهر

تاریخ ارسال : ۰۲/۰۵/۱۶ نویسنده :

با حضور شهردار و رئیس بیمه تأمین اجتماعی شهرستان طرقبه شاندیز در صحن شورای شهر، نحوه اخذ تعرفه های بیمه تأمین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر طرقبه، ساخت‌وساز و نیروی کار دو بال مکمل هم هستند؛ ساخت‌وساز رونق نگیرد، کار ایجاد نمی‌شود و نیروی کار تأمین نشود پای ساختمان خواهد لنگید. کارفرمایی که می‌خواهد یک ساختمان احداث کند، موظف است نیروی کار خود (کارگر ساختمانی) را بیمه کند. روال کار، سال‌ها بر این اساس بود که وقتی یک کارفرما برای دریافت پروانه ساختمان از شهرداری اقدام می‌کند، موظف می‌شود ۱۵ درصد سهم عوارض شهرداری را به‌عنوان حق بیمه کارگر به تامین اجتماعی پرداخت کند تا بتواند«مفاصا حساب» بگیرد. حال  افزایش ۲ تا ۴۰ برابری بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی در صدور پروانه ساختمانی در سال ۱۴۰۲ یکی از مشکلات نوظهوری است که مردم  با آن مواجه شده‌اند. بر اساس آیین نامه جدید بیمه کارگران ساختمانی، قبل از صدور پروانه ساخت به ازای هر مترمربع، معادل ۴ درصد حداقل دستمزد ماهانه حقوق یک کارگر به عنوان حق بیمه کارگران از کسانی که قصد ساخت و ساز داشته باشند، دریافت می‌شود که این محاسبه جدید، بار مالی زیادی به مردم (سازنده) تحمیل می‌کند.

با این حال، پیرو این افزایش تعرفه و بررسی های صورت گرفته در شورای شهر طرقبه، جلسه ای با حضور اعضای شورا، شهردار طرقبه، رئیس بیمه تأمین اجتماعی شهرستان طرقبه شاندیز و کارشناسان مربوطه در صحن شورا برگزار گردید.

در این جلسه، تصمیماتی به منظور بررسی راهکارهای قانونی برای کاهش این تعرفه ها اتخاذ گردید.